Tisková zpráva zpět na stránku Pro média
Divadlo Kámen
6.9.2020
Divadlo Kámen: Poříčská madona – První
kamenná premiéra bez diváků
V Divadle Kámen není ničím neobvyklým, že se
některý herec vyskytuje v hledišti. Ve hře Poříčská madona se ovšem hlediště
stává hracím prostorem do stejné míry jako jeviště. Hlediště je tomu i
uzpůsobeno: má stolkovou „kavárenskou“ úpravu.
26. listopadu proběhla premiéra hry Poříčská
madona, která je, jako druhá v pořadí (předcházela jí hra S citem), vystavěna
nad půdorysem románu Jáchyma Topola Citlivý člověk.
Paradoxem je, že se hrálo pro prázdný sál bez
diváků, s nímž imerzivní postupy „kamenné“ režie a osobního herectví vstupovaly
do bizarního kontrastu.
Režisér a umělecký šéf Divadla Kámen popsal svoje
dojmy z premiéry následujícími slovy:
„Byl to bizarní večírek. Jsem rád, že je na světě
nová hra. Děkuju všem účinkujícím, že do toho šli naprosto naplno a zároveň s
citem, děkuju všem třem přihlížejícím, že byli krásně otevřené mysli. Ale jinak
šílenství. Těším se, až budeme hrát s diváky i se zvláštními hosty. Zvláštní
hosté totiž vstoupí 5-krát za představení do hry s vědeckým, básnickým,
osobním, hudebním nebo výtvarným rozjímáním nad mariánskými obrazy. Přislíbenou
máme účast básníka a teoretika umění Miloše Horanského, teatrologa Jana Císaře,
historika umění Jakuba Syneckého, věříme, že se objeví i autor románu Jáchym
Topol i další lidé.“
Znovu Topol
V této
divadelní sezoně Divadlo Kámen pokračuje v dramaturgické lince posledních let:
inspiruje se předlohami z nejsoučasnější (v několika posledních letech vydané)
české literatury. Ukázalo se, že Topolův román Citlivý člověk pro režiséra a
uměleckého šéfa Divadla Kámen představuje dosud nevyčerpaný zdroj inspirace.
Rozhodl se proto nastudovat další hru, která sice čerpá ze stejné literární
předlohy, nicméně ji nahlíží z jiného zorného úhlu, objevuje jiné její
tematické vrstvy a akcentuje další možné výklady díla. Hra nazvaná Poříčská
madona s předchozí adaptací Topolova románu v mnohém kontrastuje, neméně však
volně navazuje na jednotlivé její obrazy a motivy.
Poříčská
madona
vyprávění o překrásném obrazu, jehož jediným
nedostatkem je, že je úplně fiktivní / objevná cesta posázavským rákosím
vyrůstajícím z románu Jáchyma Topola Citlivý člověk
Poříčská madona se zabývá „radostnou dezorientací, objevováním,
vyjevováním, trochu také radostnou destrukcí“. Epičnost a emocionální vypjatost
charakteristická už pro hru S citem je zde zasazena do zdánlivě lyrických
obrazů a votivních motivů. Vše se točí kolem prastarého obrazu „již mírně
svraskalé“ madony plujícího po řece.
Děj hry je zasazen do prostředí „zoufalé rybářské chatrče postavené na
kůlech přímo nad řekou
Sázavou“, kde se setkávají všechny jednající postavy – Světlana, Táta a rybář
Slavoj.
V porovnání s hrou S Citem je zde silně zastoupen etický a
existenciální rozměr života, jehož podstaty se postavy snaží dopátrat.
Autentičnost a neopakovatelnost divadelního zážitku, příznačnou pro „kamennou“
dramaturgii, podporuji i civilní mimo herecká intermezza odborníků a umělců,
kteří se zabývají mariánskou tematikou a již budou jednotlivě zváni coby hosté
konkrétních večerů.
více na: https://divadlokamen.cz/poricska_madona
Kontakt:
Blanka Křemenová
email: blankakremenova@gmail.com
tel.: 724 788 040
Fotografie v tiskovém rozlišení: https://divadlokamen.cz/fotografie