"Divadlo je architektura okamžiku, tanec emocí, hudba stočená do výkřiku." Takto se před časem vyjádřil režisér Radovan Lipus. Protože nám tento výrok mluví z duše (jen jsme to neuměli tak hezky říci), pozvali jsme Radovana Lipuse a s ním další hosty, kteří mají k tématu okamžiku a přítomnosti v divadle co říci, na večer 13. května na diskusi po představení.
Mezi hosty bude například dominikán Filip Boháč, režisér a tvůrce velmi přítomné skupiny Boca Loca Lab Jiří Adámek nebo Matěj Kratochvíl, redaktor a tvůrce časopisu pro novou hudbu HIS Voice.
Vítán je každý, koho téma zajímá – a nemusí ho mít nijak předem promyšlené.
V pátek 13. května nejprve od 19:30 zahrajeme Dopis poslaný poštou, poté se dáme do diskutování. Podtémata jsou například: co je to okamžik? co je to přítomnost? proč je kvůli okamžiku nutné tvořit složité struktury? jak žít přítomnost? co je úkolem režiséra? co je úkolem herce? co je úkolem diváka? jaké jsou rozdíly ve vnímání přítomnosti mezi divadlem/filmem, divadlem/koncertem, divadlem/stavbou, divadlem/mší?
Hovor bude moderovat Petr Odo M, který vysvětluje:
"Myslím si, že všechna práce, kterou člověk v divadle dělá, všechno vytváření někdy i docela složitých struktur, konfigurací a podobně, směřuje v důsledku jen k tomu, aby všichni účastníci události (herci, muzikanti, diváci, náhodní procházející, ...) měli optimální podmínky k prožití intenzivní přítomnosti, nevysvětlitelně bohatého okamžiku, kdy se vše otevírá. A totéž se, myslím, vztahuje na všechno performanční umění. Já osobně v divadle nebo na koncertu nic jiného než intenzivní přítomnost nehledám, vše ostatní jsou pro mě nástroje, které k ní mají vést."
O přítomném okamžiku samozřejmě nejde běžným způsobem rokovat, ale slovy je možné alespoň něco naznačit či nejasně vymezit, například jakýsi "všestranný směr", kterého se lze při hledání držet. Chceme také mluvit o podmínkách, kterými je možné prožitek přítomnosti podpořit.
Mimochodem, spojení okamžiku a přítomnosti s architekturou je nám blízké i z jiných důvodů: zajímáme se o architekturu sídliště Invalidovna, kde hrajeme; od minulého roku jsme se také oficiálně produkčně ujali dlouhodobého programu Pražské domy, který se věnuje originálním vycházkám a přednáškám o umění.
Počet míst je omezen, doporučujeme koupení vstupenky předem.